Melasti, Ogoh ogoh og Nyepi!

Hei! :)  På fredag var det Melasti, og det var en utrolig kul opplevelse! Stranden var stappfull av utkledde balinesere, små templer og ofringskurver, de gikk i tog, sang og ba! Det var så og si umulig og gå i gatene fordi det var så mange folk!

På lørdag var vi med på en båttur til Nusa Lembongan, der reiste vi inn med små biler til en landsby og så litt på hvordan de levde der inne. Vi var også inne i et hus som lå under bakken hvor en mann for lenge siden bodde i hele 8 år. Der fikk vi en sikkelig omvisning hvor guiden pekte ut både kjøkken, bad, stue og soverom! Etter det så vi på hvordan de “dyrket” sjøgress og gjorde det spiselig. Det kunne man også smake på, noe jeg og Emilie selvfølgelig ikke gjorde. Senere dro vi tilbake igjen til stranden hvor vi dro ut og dykket. Etter det kjørte vi banan båt og spiste litt balinesisk middag før vi tok turen hjem igjen.

På søndagen var det gjort klart for Ogoh Ogoh-parade, som i hovedsak vil si at de gjør det de kan for å skremme vekk onde ånder. Vi sto midt i et kryss og så paraden, alle dansene,sangene og statuene, å det varte i 3 timer! Sikkelig gøy å se på. Så var det siste del av denne sermonien som var i går. Da hadde vi fri fra skolen for da var det Nyepi – stilledag, hvor vi ikke fikk forlate hotellet. Basseng og Matserveringen stengte klokken 7, og etter det kunne vi kun oppholde oss på rommene uten og slippe lys fra rommet ut, så det var helt mørkt ute, kom ikke lys fra noen rom og det resulterte i en helt syk stjernehimmel! Uansett, Vi satt og spilte spill og så på film og hadde en relativt rolig Nyepi! I dag var det skole igjen som normalt og vi startet dagen med en quiz i mental trening som er pensumet vi har hatt den siste uken! Nå er det enda en uke med kun teori før vi setter igang med karate neste uke:)

Legger ved litt bilder fra helgen: