Lørdagsmorgenen denne helgen gikk til rafting i Ubud, med nesten hele GoStudy-gjengen. Det var en kjempemorsom opplevelse, med mye fart og spenning! For å komme ned til elven måtte vi ned hele 500 trappetrinn, og det var det ikke alle som var like begeistret for…
Et bilde av noen av de flotte ex.phil-studentene våre.
Midt under elveraftingen fikk vi muligheten til å bade i fossefall. For en opplevelse! Vi raftet til sammen 10 km på to timer, og avslutten dagen med en herlig lunsjbuffet hos de lokale.
Alle var enige om at dette var en spennede tur, og vi anbefaler alle som kommer til Bali om å gjøre det samme. En veldig flott gruppeaktivitet som styrker samholdet mellom studentene.
Nå har PT- og idrettsgruppa nettopp kommet hjem fra ei helg med surfing. Det vil si, for det første ei helg med kaving i vannet og saltvann gjennom hele kroppen, men vi har faktisk stått en del også! Helga starta dessverre med nyheten om at det går en tyfon langs østkysten, så vi måtte forberede oss på mye regn og store bølger. “Dette er ingenting,” sa vi, “vi kommer fra Norge.” Og det gikk faktisk helt fint, man blir jo våt når man surfer unsett!
Vi starta første surfetime kl 7 lørdag morgen, og holdt på i 1,5 time. Så koste vi oss med lunsj og brettspill, før vi dro ut i bølgene igjen på ettermiddagen. På lørdagskvelden var det burgere og party med alle instruktørene, som endte med dansing på bordene, twister i gjørma og sand i alle kroppsåpninger ;);) Det var dritgøy!!!
De fleste av oss klarte å komme oss opp av senga og ned på stranda på søndags morgen, men det var dessverre noen som hadde kommet oss i forkjøpet :( En hai :( Så da ble det strandleker og enda litt kortspill i stedet, før vi spiste lunsj og pakka sammen.
Marthe, Kari og Helene hangin’ loose
Til tross for været og haien, så var helga veldig bra lagt opp, og vi koste oss masse! Mojo arrangerer surfeturer for GoStudy hvert semester, så turene er perfekt tilpasset oss studentene. Instruktørene var kule og avslappa, og med enkle soveplasser og grillmat ble det herlig campingstemning. Vi rakk også å lære det mest grunnleggende av surfing, så nå gleder vi oss til å prøve oss på egen hånd her på Manly beach. Yeew!
Mojo skal sende oss bilder fra helga, så de kommer etter hvert!
Vist om dagene flyr avgårde her på Bali da! Timene går til undervisning og studering, svømming og soling, utforsking og hygge på kveldene. Denne uken har vi jobbet med å leve oss inn i pt-rollen. Veldig spennende men samtidig utfordrene og en helt ny setting for de fleste av oss. Erlend, vår pt-lærer, hadde idag sin siste time med oss… Han ble kåret til årets pt i 2013, så han er veldig dyktig og har vært til stor hjelp.
Idag var vi delt inn i små grupper, hvor en var kunde og en var personlig trener. Vi hadde på forhånd laget treningsprogram som vi kjørte igjennom.
Halve pt-klassen, gruppe A!
Nå er det endelig helg! Lørdagen skal mange avgårde for å rafte og på søndag blir det busstur til en av Bali sine finere strender.
Mitt navn er Ingrid Støen, og jeg skal blogge for PT-gruppa her i Sydney de 3 månedene vi er her. Jeg har gledet meg veldig til å bli kjent med alle de andre studentene, lære mye nytt om trening og ikke minst til å leve livet på andre siden av jorda!
Her er jeg, se så fin jeg er :o)
Nå er vi to uker inn i oppholdet vårt i herlige Manly. På den tiden har vi rukket å bli veldig solbrente, veldig støle og litt glade i hverandre. Manly er en del av Sydney, men det ligger et stykke unna bysentrum. Vi på PT- og idrettsstudiet bor rett ved Manly beach, hvor vi kan surfe, svømme og sole oss så lenge det ikke er hai i nærheten. Det er veldig stort fokus på trening og helse i Manly, så vi møter på joggere og yogagrupper på stranda til alle døgnets tider. God inspo for oss som skal bli personlige trenere!
Marthe, Karen, Kari, Kine og Siri på Manly beach
Denne helga skal vi på Mojo surf camp, så vi får endelig prøvd oss i bølgene!
Hola, bienvenidos a Puerto Escondido! // Hei og velkommen til Puerto Escondido!
Mitt navn er Maiken Hemmingsen og jeg er student ved Gostudys studiesenter i Puerto Escondido som ligger i Mexico. Jeg er 19 år gammel, bor i Tromsø og jeg reiste alene med Gostudy ned hit til Puerto. Elsker alt som har med mat å gjøre, reising og nye kulturer. Jeg ser veldig frem til resten av tiden her i Puerto, og jeg nyter hvert øyeblikk. Fremover kommer jeg til å blogge om hverdagen til meg og resten av studentene her i Puerto, men vil gjerne fortelle litt om skolen og fasilitetene først. Slenger ved et bilde av meg (til høyre) og min flotte roomie Stine.
Studiesenteret har svært gode fasiliteter med hyggelig bemanning og ikke minst en fantastisk utsikt over stranden som ligger to minutters gange unna hotellrommet. Her får vi servert frokost og lunsj hver dag og ett hyggelig renholdsteam vasker rommene våres annen hver dag. Her ser dere utsikten fra restauranten som ligger rett over rommet mitt, nydelig ikke sant?
På studiesenteret tilbys det Ex.phil og Ex.fac med enten kulturforståelse (som jeg studerer), eller spansk. Til sammen utgjør disse tre fagene 30 studiepoeng, uavhengig av hvilket tilleggsfag du velger. Foreleseren våres heter Ole Johan å er en veldig hyggelig og inspirerende mann som smiler hele tiden! Han hadde forresten bursdag igår, så hipp hipp hurra! Vi har undervisning fra klokken 10-12 om ikke annet oppgis og selvstudie utover denne tiden, så det er om å gjøre å ikke bare tulle bort lesetiden da det er et stort pensum som skal gjennomgås på rekordtid.
Vi har nå vært i Puerto Escondido i ca. 2 uker og vi har allerede opplevd masse! Siden vi kom hit rett før helgen hadde vi noen dager fri før hverdagen og skolen begynte. For å bli bedre kjent og for å få en kickstart på oppholdet hadde vi en velkomstfest. Vi bestemte oss for å skaffe en piñata og det ble arrangert flere morsomme leker utover kvelden. Vi har også vært så heldige å fått lov til å være med på utslipp av babyskilpadder, dette var ett minne for livet!
I helgen som var tok vi turen til Mazunte og Ventanilla hvor vi var på skilpaddemuseum og tok turen videre på båttur inn i en nydelig lagune med flere eksotiske dyr som krokodiller, iguanaer og flere typer fugler. Jeg trodde i et lite øyeblikk at vi var i en slags dyrepark, men skjønte fort at alle dyrene var frie. Litt skummelt å være så nærme blant annet krokodillene, så vi måtte følge litt med hvor vi gikk!
Denne helgen blir det weekend-utflukt på noen av oss studentene, destination Oaxaca. Vi gleder oss! På bildet nedenfor ser du utsikten vår stort sett hver kveld. Håper dere ønsker å følge med videre igjennom oppholdet mitt her i Puerto, det er nemlig mye spennende i vente her nede.
Maiken Puerto Escondido, Mexico ~ Ex-phil/Ex.fac med Kulturforståelse
Hei igjen! Nå har vi vært her i 2 uker allerede og jeg har en følelse om at oppholdet her i Bali kommer til å fyke forbi..
Jeg tenkte å skrive litt om hvordan hverdagen er her nede, selv om vi ikke helt har komt inn i ordentlige rutiner enda. Skolen begynner kl 8.00 hver dag, der vi har to intensive timer med anatomi og fysiologi. Det er mye informasjon på kort tid, men heldigvis har vi en god lærer og flinke medstudenter som vi kan jobbe sammen med etter skoletid. Etter disse timene har vi karate kl halv 11 til kl 12 og deretter er skoledagen slutt. Vi har også et par timer surfing i uka. Selv om det er en kort skoledag må vi jobbe mye på egenhånd.
Pugging av skjelett og muskler i anatomi! Dette er veggen vår på hotellrommet.
Etter skoledagen er det lunchtid, eller bare å slappe av ved bassenge å sole seg. Det er ofte noe opplegg om kveldene som feks. fotballturnering, quiz eller gå ut å spise sammen. Det er alltid noe å finne på her på Bali! Det er en veldig herlig hverdag.
Fotballbane som det arrangeres fotballturnering på hver tirsdag.
En tur til Potato Head Beach Club! Veldig fin å eksklusiv plass.
Hei! Vi er to studenter med navn Andrea Drevvatne Hugvik og Marte Sandjord, som skal blogge for ex.phil dette semesteret. Vi er begge jenter som elsker å reise, oppleve nye ting og bli kjent med mange nye fjes. Derfor var utenlandsstudiet med GoStudy midt i blinken for oss. To uker har allerede gått siden vi ankom Bali og vi trives veldig godt.
Ex.phil/Ex.fac med kulturforståelse er et studie som er støttet av lånekassen og fullført eksamen gir 30 studiepoeng. Her på Bali har vi en norsk foreleser med 20 års erfaring, som er flink på å gjøre timene gøy og stoffet lett å lære seg. Klasserommet ligger allerede på campus, så etter skolen er det bare å hoppe i bassenget og nyte den sterke Bali-sola. Det at vi bor og studerer på samme sted, gjør også at samholdet mellom oss studenter blir svært godt.
De to første ukene har vi brukt til å bli kjent med våre medstudenter, men også på å utforske noe av det øya har å tilby!
Her er et bilde av oss (Andrea til venstre og Marte til høyre) fra vår utflukt til Dreamland Beach i Uluwatu. Nydelig strand!
Hey! Mitt navn er Helene Elisabeth Pedersen og jeg er nå godt i gang med personlig trener studiet her på Bali. Jeg er veldig glad i aktivitet, interessert i kropp og helse og liker å arbeide med mennesker. Etter 2 uker i paradis er jeg godt fornøyd og gleder meg til tiden jeg har foran meg, jeg kommer til å blogge fra hverdagen til pt-studentene.
Meg til høyre og min gode venninne Christel til venstre.
Personlig trener studie gir 30 studie poeng og går over et semester. Vi har 3 fag, anatomi og fysologi, intrsuksjons- og spottingteknikker og treningsplanlegging og PT-rollen. I ukedagene starter dagen kl. 0800 med anatomi og fysologi. Foreleserne er veldig dyktige og ikke minst motiverende. Her er et bilde fra fredagens fremføring hvor oppgaven var å analysere basisøvelsen knebøy.
Intrsuksjons- og spottingteknikker inneholder en stor del fysisk aktivitet. Vi holder for det meste til på gymmen og driver med styrketrening og spotting, samtidig som vi lærer teori om hvordan trening kan tilrettelegges for ulike målgrupper.
Her er bilde av alle pt-studentene, siden vi er såpass mange studenter er vi delt i to grupper når vi er på gymmen.
Jeg gleder meg til å blogge for dere og fortelle hvordan jeg og vi på personlig trener har det her på Bali!
Heisann! Jeg heter Ida Nygård og skal blogge fra Bali, der jeg går studiet Idrett 1. Jeg er veldig glad i idrett, og valgte dette studiet for å få spenndene utfordinger, opplevelser å treffe nye mennesker.
Idrett 1 går over et semester. Vi har tre fag: praktisk idrett, anatomi og fysiologi og idrettspedagogikk. Praktisk idrett er delt opp i tre forskjellige idretter, karate, volleyball og surfing. Vi har begynt med karate og skal ha dette den første delen av semesteret, samtidig som vi har surfing over hele oppholdet. Det er veldig spennende og jeg gleder meg til ukene fremover!
Jeg gleder meg til å blogge for dere å fortelle hvordan jeg og vi på Idrett 1 har det her på Bali.
Meg til venstre og min romvenninne Ane til høyre.
Her er noen av de i idrettsklassen klar for fjerde time i karate.