Palm Beach/Summer Bay

Det er mange turer man kan melde seg på når man bor i Sydney, og en av disse turene er å dra til Palm Beach, som er inspillingsstedet til Home and Away. Fler av oss norske har sett på det, så en tur for å forhåpentligvis se skuespillerene og innspillingen var gøy:) For dere som ikke ser på Home and Away som vet at dere skal til Australia; dere bør begynne å følge med :) Det er en god motivasjon når man jobber for å dra dit. Funket i alle fall for meg og alle andre som var med på turen!

Det som var veldig mindfuck var at alle innspillingstedene var egentlig ganske langt fra hverandre. Selve stranda, surfclub og the Diner var relativt nærme, men alle scener som er spilt innendør er spilt på andre siden av Sydney. Dit dro ikke vi, men vi fikk sett der Braxtons bodde før :)

image

Det her var for eksempel 30 min unna resten av stranda osv, og det er her the Blaxland stod, for dere som har sett litt :) 

image

Vi så inspillingen!! Vi var veldig heldige, for tydeligvis spiller de inn bare 3-4 timer maks to ganger i uken. Hvis dere ser nøye så ser dere John og Jett. Andre skuespillere vi også så var Sasha, Roo og Marilyn. Vi fikk ikke hilse på dem, de var veldig opptatte men de vinket til oss :) Det var gøy å se etter å ha sett på Home and Away i flere år :)

image

Fine, fine Palm Beach. Dette er stranda som er lengst nord for alle Northern Beaches, mens Manly er den stranda som er lengst sør for Northern Beaches. Så Palm Beach er på samme kystlinja og 11 km lenger nord for Manly, hvis jeg husker rett. Det er tilsammen 12 strender i Northern Beaches hvor man faktisk kan gå, sykle eller skate (som Emil, en norsk student i år gjorde) opp kysten helt til Palm Beach.

image

image

The surf club. Vi kunne ikke ta bilder nærmere på grunn av innspillingen, som foregår helt i bakgrunnen på dette bildet

image

Disse husene er superfancy, har en grei utsikt og en veldig dyr prislapp på. Med andre ord, Palm Beach er et av Sydneys dyreste strøk å bo i.

image

Fine Eva :)

image
image

Så gikk vi fem minutter, så kom vi på andre siden der vi så Mangrove River, eller Pitt Water som det egentlig heter. Det er her man finner The Diner, Alf’s Bait Shop og Mangrove River. 

image

Dette stedet hvor de spiller inn the Diner var superfint! Det er bare utsiden som brukes til innspilling, men det er faktisk en ordentlig café/restaurant inni. Kjempekoselig sted! Synd det var så dårlig vær og at vi ikke kunne være der til det ble mørkt. Det er verdens fineste sted når de små lyspærene er på, i følge guiden vår. 

image

Alf’s Bait Shop

image

Tidenes photobomb av Marie :)

image

image

image

image

image

Mangrove River

image

Og på veien hjem så stoppet vi innom der de spilte inn Braxtons hus før :) 

Ida Marie, Sydney 2014

Ex.phil, Ex.fac & Introduction to International Communication

Siste tiden i Sydney

Hei alle sammen!

Beklager lite blogging i det siste fra min del, det har vært så utrolig mye som har skjedd. Jeg er nå hjemme i Norge og ser igjennom alle bildene som er tatt den siste tiden. Innleggene som ikke har kommet ut skal legges ut fortløpende :)

Det var en utrolig trist dag både i går og i forigårs da vi sa hade først til ICMS og de andre studentene der, men ikke minst da vi måtte si hade til de andre norske på Gardermoen.. Lettere dehydrert dro vi uansett hjem til hvert vårt, og jeg savner alt så utrolig mye. Jeg savner det å ikke ha noen der når jeg våkner opp, det å ikke kunne se ut vinduet og se palmer, og ikke minst det å ikke være i Manly. Jeg har virkelig blitt helt forelska i byen, livsstilen og ikke minst menneskene. Er så ufattelig trist å tenke på at det er over :(

 

Jeg og Eva stod opp klokka 06.00 en dag for å få med oss soloppgangen fra stranda. Det var så verdt det!

Tempel tur!

Hei! Det har ikke blitt så mange innlegg i det siste, grunnet siste innspurt før eksamen! Nå nærmer det seg hjemreise, noe vi ikke ser frem til i det hele tatt. Det har vært 3 helt ubeskrivelige måneder her nede i bali. Men skal ikke gå rett til den delen enda, er fortsatt litt over en uke igjen til vi på idrett forlater hotellet. Kan heller fortelle litt om da vi var på  tempel-tur på søndag. Et utrolig fint og stort tempel, som lå rett ved havet. Her hadde de en hellig slange som man kunne klappe og bli bedt for, og masse steder man kunne stå og se på utsikten. Hørte rykter om at det var et av de fineste stedene å se solnedgangen på, men uheldigvis for oss var det overskyet og ikke så masse solnedgang og se. Uansett var det en veldig fin tur og opplevelse på en annen del av Bali. Her kommer noen bilder :-)

Tina og Emilie
Idrett 1, Bali

Eksamens uken!

Da nærmere det seg eksamen, siste eksamen før vi får oss en fri uke! Tiden her har gått så alt for fort! Det er ikke til å tro at det har gått en måned siden vi kom tilbake fra Amazonas. Nå er det bare å fokusere på eksamen og nyte den siste uken vi er her, for dette blir ikke til å komme tilbake! Jeg blir til å savne dette stedet, noe slikt finner man ikke andre steder!

Joao Pessona!

Hei!

Denne helgen har vi vært i Joao Pessoa. Vi skiftet hotell til Cabo Branco, siden vår eksamen nærmer seg og det skulle være mange folk i Pipa, dermed ville vi unngå å bli forstyrret når vi skulle ha forelesninger. Joao Pessoa var et veldig fint sted! Utenfor hotellet var det en veldig lang strand som gikk langs veien. Fra hotellet fikk vi utsikt mot sentrum av byen og kunne se hele stranden der ifra. De fleste av oss gikk ikke inn til sentrum siden alt var stengt, pågrunn av at det var helligdager, men vi dro i nærheten hvor det var noen restauranter som var åpne, og dager hvor det ikke var noen som var åpne så ble det til roomservice. Oppe på taket av hotellet fantes det boblebad, basseng og treningsrom, det var et utrolig fint hotell, skjønner hvorfor det er et femstjerners hotell!

Utsikten fra taket

Ute ved bassenget

Siste dagen, bildet av Elise, Thea og Caroline som tar utsjekking nede ved resepsjonen

Delfinsafari, Waterfall & Svømme med delfiner!

Heisann! 

Nå har vi nettopp kommet hjem fra Lovina, som ligger på andre siden av Bali. Siden det kun er to usle uker igjen av oppholdet vårt, fant vi ut at vi måtte få unnagjort ting vi har tenkt på å gjøre her nede, som vi enda ikke hadde tatt oss tid til å oppleve! Turen var arrangert slik at vi hadde vår egen privatsjåfør gjennom hele turen. Eventyret startet på et hotell i Lovina, som hadde det meste man kunne ønske seg, vi ankom hotellet tidsnok til å få med oss solnedgangen!

(NULL FILTER !! )

Dagen etterpå ble vi vekket klokka seks om morran for å ut på delfinsafari! Dette var ganske gøy, men ganske sært.. Mange mange småbåter var ute med turister i håp om å få se delfinene. Når noen så et sted det der finnene til delfinene stakk opp av vannet, kjørte alle i full fart i den retningen.. Dette skremte selvfølgelig delfinene lenger vekk. Slik kjørte de frem og tilbake i et par timer.. haha! 

Da vi kjørte inn til land igjen, tok vi en god frokost på hotellet før vi sjekket ut og dro videre på Waterfall uti skogen! Her slida vi ned en foss! Så egentlig utrolig skummelt og vondt ut når vi så andre gjøre det, men fjellet var så glatt at det var som å skli på en rusjebane, bare veldig veldig bratt aka rett ned! ;-) 

Her tok vi waterfall 

Da vi var ferdig med å leke tarzan, gikk turen videre til Melka hotell for delfinsvømming! Dette kan jeg med hånda på hjertet si at er noe av det gøyeste jeg har opplevd iforhold til aktiviteter i Bali, så dette anbefaler jeg på det sterkeste! 

Kjempefin tur! Koste oss masse! Nå rettes prioriteringene mot eksamen som skjer allerede i neste uke! 

xoxo

Tina & Emilie

Bali – Idrett

En siste dykkertur

Hei!

Kun 10 dager igjen av oppholdet her for oss på exphil – tida flyr virkelig avgårde! Eksamen i exfac nærmer seg og vi har nettopp hatt innlevering i kulturforståelse, så det har ikke skjedd så mye spennende den siste uka utenom skolearbeid.

5 av oss som tok dykkerlappen her nede + 1 dro i dag for å få dykket en siste gang her på Bali før vi reiser. Blir nok en stund til jeg kommer til å dykke igjen, så ville utnytte sjansen mens jeg enda kunne. Synes det å dykke er fantastisk befriende, og så utrolig mye vakkert å se nede på havbunnen. Vi ble hentet på hotellet kl 0700, kjørt til Sanur, og derfra en halvtimes båttur til Nusa Penida – lita øy ved siden av Bali. Her skulle vi prøve å få dykket med djevelrokke/manta ray – verdens største skate. Dessverre hadde vi ikke hellet med oss i dag og fikk ikke sett en eneste manta.

Det andre og siste dykket var på Crystal Bay, verdenskjent for sitt spektakulære korallrev og fiskeliv. På sommeren befinner månefisk seg der. Vi fikk i alle fall se mange fargerike fisk i forskjellige størrelser og stooort korallrev. Kan ikke beskrives, er som man er vektløs i vannet når man flyter med strømmen :-)

Anbefaler å ta dykkerlappen her på Bali for så etter kurset å dykke rundtomkring – finnes mange kjente dykker"spots" med haier, mantaer og korallrev her. Men nok dykkerprat! Her er noen bilder:

Elisabeth

Exphil, Bali

EN HERLIG SØNDAGSMORGEN – HAVANA, CUBA

Hei!

Jeg er i ekstase! Siri og jeg har hatt tidenes søndagsmorgen!

Vi sto opp fullstendig uthvilte og friske kl. 09 i morges, laget en kjempestor frokost med kokt egg, grønnsaksalat, fruktsalat, pannekaker og to store kopper te, og etter det dro vi på markedet for å fylle opp frukt- og grønt-lageret vårt.

Noe vi sjeldent gjør, er å bare gå rundt i Havannas gater uten å være på vei til et spesielt sted, så nå som vi hadde både tid og lyst valgte vi å tusle litt rundt og bare se.

Havanna er en vakker by, og det er noe man egentlig ikke legger merke til når man alltid skynder seg til skolen. I dag slappa vi skikkelig av, sprada rundt som lokale og diskuterte hvor kult det egentlig er at byen er så shabby.

Både jeg og Siri mener at mye av sjarmen ligger i de slitte husene, de overgrodde hagene, de hullete veiene og de utallige hanene og kyllingene som løper rundt i gatene. Det er veldig sært, men Cuba es Cuba.

image

Nå har det blitt sånn at jeg faktisk føler meg lokal her. Selgerne på markedet kjenner oss igjen, smiler til oss, behandler oss ikke som turister, og gir oss de faktiske prisene på varene. Det har lenge vært sånn at vi har betalt en del mer enn det ting egentlig koster, bare fordi vi ikke ser ut som kubanere, men nå som vi har kommet tilbake til det samme markedet gang på gang i over to mnd., så tror jeg de begynner å skjønne at vi faktisk er lokale. Synd vi drar om tre uker

Det som var ordentlig gøy med denne søndagen, var at vi i dag fikk smake på følelsen av å være på et ordentlig stort, kubansk marked. Vi har sett det tidligere, men da har det alltid vært stengt. I dag var det veldig åpent, stappe fullt av folk, og varene der inne var rett og slett delikate. Vi hamstra inn både aubergine (det er stort sett det vi lever på her nede), gulerot, paprika, tomat, bønnestenger og bananer, altså det vanlige, men i dag fikk vi faktisk tak i reddiker (!), persille (!!), og vaktleregg!!! Jeg trodde ALDRI vi kom til å finne noe sånt her, men det gjorde vi altså! Vi kjøpte et helt brett med bittesmå, kjempefine vaktleregg til kun 8,- pesos (00,50 ,- kr), og vi er kjempespente på om det faktisk er godt. Nesten så det gjør litt vondt å tenke på at vi må knuse dem.

image

image

Så fine!

image

Nyvaskede, søte små. Blir for makabert å si «spiseklare».

Nå har det potetsesongen nettopp begynt, så i går hadde vertsbroren vår stått i kø leeenge for å få tak i papas, som det heter på spansk, og vi var så heldige at vi fikk noen! SÅ DIGG å spise ordentlig potet igjen etter ganske mange uker uten!

image

PAPAS!

Vi har også begynt å handle inn blomster som vi har i ei vase inne på kjøkkenet, noe jeg synes er skikkelig koselig. Minner meg veldig om hjemme, da mammaen min nesten alltid har blomster stående på kjøkkenet.

image

Det jeg synes er det mest utrolige ved det hele er prisen. Jeg skjønner jo at prisene er helt normale for kubanere, men jeg blir like overraska hver gang. Har rett og slett ikke blitt vant til det enda. For frukt, grønt og urter betalte vi rundt 100,- nasjonale pesos til sammen, for eggene, som sagt, 8,- nasjonale pesos, og for blomstene 10,- nasjonale pesos. Til sammen tilsvarer det ca. 30,- kr.

Men nå har jeg altså stått og skrubbet grønnsaker og egg rene for basilisker, skjært brød i skiver og fryst det ned, vasket og styrt i over en time, og nå skal jeg legge meg ned på senga med ex. fac.-boka mi og en stor kopp te. I morgen er det nemlig prøveeksamen!

Buenas tardes! 

Sydney!

Hei alle!

Først vil vi bare beklage for at det har blitt lite blogging i det siste. Alt går i ett her nede, og vi prøver å gjøre det beste ut av den siste tiden vi har sammen.

Den siste uken har det vært utrolig kjedelig vær. Det har vært overskyet og regnet mesteparten av tiden. Jeg (Kristel) er bergenser, og jeg syntes dette er for drøyt! Det blir mye kaldere i luften nå og mye mørkere om kvelden. Merker at høsten er på vei. Det de fleste av oss savner mest er en dyne! Vi sover med ett laken og ett teppe, og det begynner å bli litt for lite. Folk har startet å gå med bukse på skolen, ikke skjørt, og vi kan ikke huske sist vi var å solte oss på stranden. Det er veldig trist at det er så dårlig vær her nede nå rett før vi skal dra, men for all del, vi har jo hatt kanon vær under mesteparten av oppholdet :)

Ellers er det mye lesing. Tror de fleste av oss skulle ønske vi begynte å lese i starten av studie, slik at det ikke ble noe skippertak rett før eksamen. Men men, vi prøver å gjøre det beste ut av det!

I morgen ( torsdag) skal vi på avkjedsfest/bursdagsfest for studie veilederen vår Thea. Alle gostudy elevene skal samles, og det blir en fantastisk kveld. Vi må prøve å kose oss nå den siste tiden. Gud som jeg kommer til å savne alle!:) 

I dag har jeg vært i en dyrepark i Sydney med to andre idretts elever. Det var kjempe kjekt! Vi så elefanter, sebra, aper, koala, kengeru, giraff og mange andre spennende dyr. Dyreparken ligger en liten fergetur fra Sydney, på ett helt fantastisk sted! Slenger med noen bilder fra dyreparken: 

Kristel og Vilde. Idrett 1, Sydney

Bryllup!

Hei! Beklager så mye for at jeg ikke har fått blogget i det siste, det har vært dårlig med nett i det siste. Men denne helgen var en spesiell helg, spesielt for våre to lærere her i Pipa, for på lørdag var deres bryllupsdag! Det var et veldig vakkert bryllup, det var vanskelig å holde tårene vekke for å si det mildt! Å se de så lykkelige var veldig kjekt! Bryllupet var veldig annerledes enn hvordan det pleier å være i Norge, temaet for bryllupet var retro. Det var et ute-bryllup og det var en perfekt dag til å ha det på, sånn passe varmt med litt bris. Slike brylluper ser man kun i filmer, hvor fiolinmusikk spilles og masse slør fra taket  vifter, det var helt fantastisk! Og Dany kom kjørende i en van, noe som ikke er noe ulikt hennes stil! Hun hadde en utrolig fin kjole på seg, som hun hadde designet selv!  Etter seremonien ble det servert forretter og drikke, det var veldig godt! Senere ble det buffe, hvor de hadde sjømat, som var veldig godt! Senere ble det mye dans og det var veldig bra stemning! Det ble en dag som ikke blir glemt!

Det startet med sermoni halv fire. Her er et bilde med Ole Johan (filosofilærer) og moren hans.

image

Så kom bruden kjørende med vanen! kjempe kjekt!

image

Brudeparet etter sermonienimage

Det ble servert veldig god mat!

image

Bruden ute på dansegulvet!image

image

Det var utrolig fint dekorert, man kunne merke at de hadde lagt mye vekt i hvordan alt skulle se ut!

image

Ida Karoline og Marie foran bilen bruden kjørte bort med!

image

Bryllupskaken <3

image