Chase the Sun del 5 – Siste kveld og Bungy Jump
Da vi kom tilbake til hostellet gjorde vi oss klare før vi skulle dra ut på et skikkelig bakpacker utested, og hele kvelden var satt av til Pub Crawling. Vi dro fra bar til bar, utested til utested i Cairns med hjelp av en dobbeltdekker London-buss som hadde blitt gjort om til en rullende festtransport. Vi nordmennene tenkte utelukkende på russetiden ettersom dette virket som en parodi av det, mens alle de andre nasjonalitetene så på disse bussene med vantro. Haha. En veeeeldig bra kveld og en fantastisk avslutning på en helt sinnsyk uke.














GoPro-bildet fra strikkhoppet:) Beste avslutningen på en perfekt ferie!
Chase the Sun, del 4 – Great Barrier Reef
Så etter å ha fått en god natts søvn stod vi opp grytidlig for å gå ned til harbour’en der en båt skulle da oss med videre ut til Great Barrier Reef. Båtturen ut til selve revet tok litt over 2 timer, men om bord på båten fikk man informasjon om dykkingen avhengi av hva man ville gjøre. Man kunne selvfølgelig snorkle, og de som hadde dykkerbevis kunne dykke med flaske. Jeg hadde ikke dykkerbevis, men de hadde et kurs man kunne ta der og da på veien ut til revet hvor man kunne dykke med flakse uten å ha dykkerbeviset.















På veien hjem var det god steminig:)


Chase the sun, del 3 – Skydive & rafting
Som de sier, bedre sent enn aldri, så kommer de siste delene fra Chase the Sun-turen:)






















Vidunderlige Puerto Escondido <3
Hei!
Nå er det en stund siden vi kom hjem fra Puerto Escondido, og vi har hatt tre utrolige måneder i Mexico.
Puerto Escondido, som betyr “den skjulte havn” er en kystby sør-vest i Mexico. Den er spesielt preget av sine flotte muligheter til surfing i stillehavets enorme bølger. Om du søker “Puerto Escondido waves” på google bilder vil du se hvor høye disse bølgene kan bli. Som vi har beskrevet tidligere er det også muligheter for surfing på andre strender med langt mindre bølger, i tillegg til at bølgenes størrelse varier veldig gjennom året, og fra år til år. Det at det er en surfeby tiltrekker selvsagt surfere fra hele verden, spesielt Australia, USA og andre deler av Latin-Amerika. Det er også turister her fra spesielt Canada, Israel og Tyskland. Og mange hyggelige meksikanere, og nesten alle er flinke surfere!
Det er en utrolig hyggelig, avslappet og harmonisk stemning i Puerto Escondido. Alle studentene forelsket seg i stedet, og vi SKAL tilbake! Det var over alle forventninger, rett og slett fordi det er et så herlig sted! Menneskene, utestedene, strendene, Calle Del Morro (gaten vi bodde i), hotel Arcoiris, stillehavet, bølgene og ikke minst solnedgangene. Det regnet heller ikke en eneste dag i mens vi var der!
Vi bodde på superkoselige hotell Arcoiris, Alle ansatte er kjempekoselige og det er et veldig pent hotell. Tusen takk til Aina, Rebeca, Israel og alle de andre ansatte på hotel Arcoiris for å ha gjort oppholdet vårt så hyggelig. Vi har blitt møtt med et stort smil hver dag og vi er veldig takknemlige for det. Fra hotellet var det bare å gå over gaten til stranden Zicatela – paradis kaller vi det! Det var også kun et par minutters gange til utestedene, og restauranter lå langs hele gaten vi bodde i.
Utsikten fra hotellrommet

Den nydelige stranden Carizalillo

Surfebrett på Zicatela…

Livvakttårn på La Punta

Vi ser på solnedgangen og surferne i bølgene

Bølger:D


I båt i en lagune for å se på selvlysende plankton! Uheldigvis kom ikke de små og lysende prikkene frem på bilder.

Fantastiske solnedganger


På Zicatela

Hotell Arcoiris (bilder tatt av flinke Linn Thea) :D

Beachcluben


Calle Del Morro, gaten vi bodde i.

Utestedet Kabbalah <3

Det å reise sammen som en gjeng er veldig, veldig hyggelig. Vi var 24 stykker, hvor fåtallet kjente hverandre fra før. Alle ble godt kjent, og vi ble en liten gjeng. Hverdagen var veldig sosial, og det var alltid noen å være med! På en slik reise får man virkelig venner for livet.

Siste kvelden i Mexico :(

Tusen takk for alt! Det har vært en fantastisk opplevelse. Vi har reist med en utrolig koselig gjeng, tusen takk for at dere har gjort oppholdet vårt så bra! Vi elsker Puerto Escondido. <3
Det har også vært veldig gøy å blogge!:D
Mange klemmer fra Heidi og Sofia
Puerto Escondido, Mexico
Siste uke i paradis!
Heihei! Beklager for at jeg ikke har skrevet noe i siste uke, jeg ha hatt veldig dårlig med internett den siste uken. Men nå er jeg og alle mine andre klassekamerater tilbake til Norge, vertfall de fleste (det var tre studenter som bestemte seg for å ta seg en uke til i paradiset, noe jeg ble veldig misunnelig over, skulle gjerne hatt en uke til!). Dagene har gått så utrolig fort, og de tre månedene føles ut som uker! Den siste uken hadde vi et filmcrew på besøk. De var der for å filme hvordan det er å være student i Brasil! Det var litt merkelig hvordan de fulgte etter oss til timen og andre steder, men vi skulle bare late som de ikke var der, og dermed gikk det helt fint. På tirsdagen som var dro vi bort et sted ikke langt fra Pipa for å se på solnedgangen. Det ble ikke så mye å se siden det var en sky som dekket over, men det ble til en veldig hyggelig kveld likevel, hvor vi satt og spiste på en restaurant som lignet på en brygge. Vår lærer Dany fortalte at når man kan se solnedgangen i området hvor vi satt var det også en sjanse for at det gikk ann å få øye på delfiner.

Dagen senere dro vi alle ut til et sted ikke langt fra Natal, hvor flere av oss skulle snorkle og dykke. Det var et veldig fint sted, hvor vannet ikke var så høyt oppe og det var fin lyseblå farge i vannet. Det var ikke flere enn meg og Stine som hadde lyst til å dykke. Så vi fikk på oss dykkeutstyr og dykket, med en kameramann på slep. Det var utrolig kjekt! Vi fikk holde en liten blekksprut, og se ulike fisker, som klovnefisk/ Nemo og Doris! Etter at vi var ferdig med det dro vi til en skole fem minutter unna. Det var tidligere et sosial prosjekt, som har utviklet seg til å bli en skole. Det var flere av oss som tok med seg barnekær og leker fra Norge som overleverte det til dem, de ble veldig takknemlige for gavene! En av lærerne vite oss rundt skolen, hvor barna holdt til. Vi fikk til og med bli med å spille volleyball med flere av skolebarna, det var kjempe kjekt! Brasil er ikke bare kjent for å være gode i fotball, de er også veldig gode i å spille volleyball! Etter en stund med spill ble det fremvisning av Capueira, hvor vi lagte en ring og flere av barna gikk inn i ringen og danset! Det var veldig kjekt å se på! Og senere så begynte de med samba, de var veldig gode! Etter at vi hadde besøkt skolen dro vi videre for å kjøre firehjuling. Det var kjempe morsomt! Vi kjørte en rute, for mindre enn en time, skulle gjerne gjort det lengre, men det holdt med masse den tiden vi fikk også!
Dagene etter koste vi oss i stranden og spiste gode middager i fine restauranter i Pipa! Torsdagen den uken hadde vi middag som en klasse, med god mat rett ved siden av vårt hotell. Det var også et hotell, hvor de serverte fiskeretter som man ikke finner i Norge, og ulike typer kjøtt. Det smakte veldig godt!
Søte Marielle og Stine venter spent på maten!

Fiskeretten jeg bestilte smakte nydelig!

Simone valgte å ha en annerledes fisk, som smakte nok så bra også! 
Den siste tiden i Mexico :D
Heisann fra Mexico!
De siste ukene i Mexico har vært helt fantastiske, og tiden har gått utrolig fort. Vi har hatt eksamen i ex.pihl og spansk, vi har hatt påskefest, meksikansk fest, togafest, vært på stranden Playa Coral og kost oss sammen den siste tiden.
Som dere sikkert er klar over tar vi fagene ex.fac, ex.pihl og spansk/kulturforståelse her nede. Hvert fag utgjør 10 studiepoeng. Et tilleggspoeng får man også! Eksamenslesningen er ikke så verst når man kan sitte å lese på stranden.
Vi har også hatt flere fester i det siste, og det er alltid tipp topp stemning. I påsken kommer det utrolig mange mennesker fra forskjellige steder i Mexico, spesielt Mexico City, på ferie til Puerto Escondido. Det var folk over alt, og utestedene var nokså fulle. Det var gøy å oppleve påsken her! På påskeaften hadde vi en feiring med alle studentene hvor alle skulle gå i gult:

Uken etter hadde vi meksikansk fest, hvor alle jentene fikk låne utrolig flotte meksikanske drakter av Rebeca, som eier hotellet vi bor på. Rebeca arrangerte festen med tradisjonell meksikansk mat fra Oaxaca City, i tillegg til en veldig flink gruppe som hadde danseoppvisning for oss. Studentene fikk også være med opp på scenen for å danse salsa.





Siste mandagen, da vi var ferdige med alle eksamener, hadde vi togafest. Siden noen av studentene dro onsdag morgen for å se Mexico City (blant annet pyramider) var dette en avslutningsfest. Resten av studentene dro fredag. Det var derfor både utrolig hyggelig og litt trist. Heldigvis møttes alle sammen, utenom en søt jente som tok et annet fly, på flyplassen i Mexico City på fredagen. 



Vi har også vært på en nydelig strand for første gang som som heter Playa Coral:



Tusen takk for noe herlige uker!
– Heidi og Sofia, Puerto Escondido, Mexico
Surfing i Puerto – Mexico
Heihei!
Vi tenkte vi skulle ha et lite innlegg om surfingen her i Puerto for de som har lyst til å prøve det! Som vi har skrevet tidligere er Puerto Escondido også kjent som “the Mexican pipeline” og det er et mekka for alle som har lyst til å bli litt drevne på surfebrettet! For det første har man steder for alle nivåer, så her er det perfekt å surfe for alt fra nybegynnere til de aller flinkeste. Zicatela, som er den lange stranden rett nedenfor hotellet, har veldig store bølger så der har vi flere ganger sett noen av verdens flinkeste surfere leke seg i bølgene. Men for oss andre som kanskje aldri har sett et surfebrett før finnes det mange andre alternativer. Og selv om det kanskje høres litt stress ut å ta taxi til en annen strand for å surfe, så er det virkelig ikke det her nede. Alt ligger så nærme, det kjører taxier forbi konstant, og det koster nesten ingenting, så her er alt perfekt tilrettelagt for å lære seg sporten en gang for alle!
For det første så er det veldig lett å få tak i surfebrett her. Det selges surfebrett overalt så hvis du vil kjøpe brett vil du kunne finne mye forskjellig for en tusenlapp eller to (NOK). Hvis ikke er det mulig å leie surfebrett i et par timer eller hele dagen om man vil det. Prisene varierer litt, men de fleste steder får du leid et brett i 24 timer for 100-150 pesos (altså 50-70 kroner). Man kan leie brett på Carizalillo, og på La punta og Zicatela kan man både leie og kjøpe. Surfetimer med lærer er også utrolig mye billigere her enn på de fleste andre surfedestinasjoner. Det koster fra 300-400 pesos for 2 timer med surfelærer, altså 150-200 kroner, så det har vært veldig greit å kunne ta et par timer i startfasen uten å blakke seg helt.
Carizalillo:


Carizalillo er en utrolig fin strand som ligger i en liten, rolig bukt. Mange av studentene drar ofte dit for å sole og bade seg i og med at bølgene der er litt snillere enn de på Zicatela, så det er litt lettere å ligge og slappe av i vannet der. Men Carizalillo er også perfekt for å surfe for nybegynnere! De er akkurat passelig store, og de er veldig snille bølger som er lette å komme seg opp på osv. Så hvis det er første gang man skal surfe så er det absolutt å anbefale å dra til Carizalillo! Det tar 5 minutter med taxi og koster ca 30 pesos (ca 15 kroner) én vei, så hvis man er 4 stk så blir det ikke store summen.
La Punta:



La Punta ligger i enden av Zicatela og er også et veldig fint sted å surfe for nybegynnere! Det var dette stedet de fleste studentene prøvde å surfe for første gang, og det ga absolutt mersmak for de fleste! Her kan derimot bølgene være litt større enn på Carizalillo, men det er absolutt også et supert sted å surfe. Man kan ta taxi dit for rundt 30 pesos. La Punta er også veldig fint å gå til på kveldene i solnedgangen, så hvis man tasser rolig bortover tar det kanskje 30-40 minutter hver vei. Og når sola ikke steker på sitt verste er tur-retur La Punta en populær joggerute blant studentene, så det er absolutt å anbefale!
La Barra:

La Barra er en veldig flott og stor strand som er verdt å besøke! Her kan man også være med på skilpaddeklekkingen som vi skrev om i forrige innlegg. Her er bølgene relativt store, så når man begynner å få dreisen på brettet er La Barra et supert sted å dra. Det er ofte hit eller Zicatela de aller flinkeste pleier å dra for å surfe. En av de aller største fordelene med La Barra er at det er en veldig lang og stor strand slik at det ikke blir like trangt om plassen for surferne, slik det fort kan bli de andre stedene.
Zicatela:



Zicatela er hovedstranden i Puerto Escondido, og det er gjerne disse bølgene surferne kommer for. Her kan bølgene være fantastisk store, så man kan sitte i timesvis på stranden og bare bli fascinert av hvor mektige bølgene er. Så hvis du er en ordentlig flink surfer som vet hva du driver med, så er Zicatela et perfekt sted å surfe. Da er det bare å ta surfebrettet under armen og gå 50 meter fra hotellet, så er du på Zicatela hvor du får prøvd ut the Mexican pipeline.
Så når du kommer deg til Mexico er det bare å sette i gang med surfingen så fort du kan!:)
– Heidi og Sofia, Puerto Escondido
Takk for oss!
Da var vi ferdig med alt av eksamener og ferdighetsprøver for denne gang. I helgen hadde vi avslutningsfest med kåringer og film fra oppholdet. Vi på Idrett har fortsatt 5 dager igjen, men Exphil drar allerede i morgen og PT drar på torsdag. Frem til da skal vi bare nyte de siste dagene, det kommer til å bli utrolig rart og sitte hjemme i norge uten alle de herlige menneskene vi har møtt her nede! Sammholdet vårt har vært utrolig bra og vi har vært så heldige som har møtt en så bra gjeng! Ikke minst kommer både Jeg, Emilie og Vilde til å skille lag en stund da vi bor en god del timer unna hverandre. Så ja, det er litt trist, men det har absolutt vært 3 uforglemmelige måneder her nede med masse nye opplevelser, venner og gode minner som vi kommer til å ta vare på resten av livet, og vi anbefaler alle å studere Idrett 1 på Bali med GoStudy!
Slenger med noen siste bilder som beskriver litt av oppholdet vårt.
Over og ut! :-)
Tina og Emilie
Idrett 1, Bali










3 fantastiske mnd nærmer seg slutten
Hei!
Siste eksamen vel overstått på torsdag, og for oss exphilere, 5 dager å kose oss på før vi vender nesa hjemover(3 dager til nå da). Forrige søndag besøkte vi Tanah Lot-tempelet som Tina og Emilie skrev om – litt turister må vi også være når vi først er på Bali :-) Ellers har uken blitt brukt til å pugge, feiret bursdag og være på stranda, brunfargen skal sitte også når vi kommer hjem til kalde Norge!
I dag har vi avskjedskveld med diverse kåringer og tale av Finn, læreren vår. Blir nok fine(og late) dager frem til tirsdag når vi reiser, ingen vil tenke på at vi faktisk skal hjem om noen dager. Her er noen bilder fra uka som har gått:





Elisabeth
Exphil, Bali

